Dag 79 Hagetmau - Orthez - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu Dag 79 Hagetmau - Orthez - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu

Dag 79 Hagetmau - Orthez

Blijf op de hoogte en volg Wim en Alda

21 September 2014 | Frankrijk, Orthez

Hagetmau - Orthez, 27 juli

Afstand 34,5 km ( 194,4)
Weer zonnig en warm, 35 ° C
Slapen camping municipal, € 12,-
Eten soep met brood, vla na

We schijnen iedereen aan te steken, want als we om 6 uur naar beneden gaan, verschijnt eerst Gill met een slaperige kop, en daarna Charlie. Ook hen lijkt het een goed idee om vroeg op pad te gaan met deze hitte, want ook zij willen naar Orthez, dus de weg is nog lang. Waarschijnlijk treffen we elkaar daar niet, want wij gaan voor de camping, terwijl Gill de refuge opzoekt en Charlie een gratis adresje heeft in ruil voor wat hand- en spandiensten in verband met een feestje. Brrr. Die ligt vanavond waarschijnlijk niet vroeg in bed. Wij gaan als eersten op pad en in de stad is het nog lekker koel en rustig. Het landschap wordt glooiender, en vandaag gaan we Les Landes verlaten, in ruil voor Basse - Navarredat veel heuvelachtiger is. Alda heeft haar dag niet zo en heeft last van haar rugzak. Bovendien dacht ze dat ze
vandaag een route van 22 km voor de boeg had, en de lengte valt haar flink tegen. In Argelos zitten we even thee te drinken met een chocoladepannenkoek. De " whaoohh" op het zakje vinden wij wat overdreven, maar het vult wel lekker. De eerste 13 km zit er op dus de spits is er af. Nu volgen er flink wat bulten, en bovendien is de zon al vroeg van de partij, zodat we serieus gaan zweten. Ook Alda komt weer in haar ritme en als we tegen 12 uur ons broodje leverpastei opetenhebben we nog 6,5 warme km te gaan. Het publiek is minder enthousiast dan afgelopen dagen, en er wordt niet gezwaaid of ge-toetert als we de zoveelste heuvel opzwoegen, met ons einddoel, Orthez, in zicht. We vinden een mooi campinkje en installeren ons in de schaduw van een paar bomen. Na een verfrissende douche, luisteren we naar een preek van ds. Visser over wedergeboren worden, en ons zondagsgevoel keert terug. Nu nog even lekker luieren voordat we aan de minestronesoep (-sap) beginnen. Het diner is een beetje karig maar we zullen het er mee moeten doen. Morgen maar weer inkopen doen.
We gaan lekker op tijd naar bed en behalve wat overlast van wat feestende campinggasten, hebben we een rustige nacht.

Wim en Alda

Wij zijn bezig om in een aantal etappes naar Santiago de Compostella te lopen. We zijn gestart in Pieterburen, hebben het Pieterpad gelopen in 2010. Deze zomer zijn we door belgie getrokken via het Jacobspad en zijn aangeland boven in Frankrijk in het plaatsje Rocroi. In het voorjaar van 2012 hopen we onze reis te hervatten. In mei 2012 zijn we van Rocroi naar Reims gelopen en in de vakantie van Reims naar Nevers. Juli 2013: we starten in Nevers, ons eindpunt van vorig jaar en trekken de Bourgogne uit, door de Auvergne en lopen de Dourdogne binnen. La Reole is ons eindpunt. Vanaf hier is het nog zo'n 1100 kilometer naar Santiago.

Actief sinds 08 Nov. 2011