Dag 88 Sansol - Logrono - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu Dag 88 Sansol - Logrono - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu

Dag 88 Sansol - Logrono

Blijf op de hoogte en volg Wim en Alda

21 September 2014 | Spanje, Logroño

Sansol – Logrone, 5 augustus

Afstand 22 km (440,2)
Weer zonnig en warm, 33° C
Slapen camping la plaja € 20,90
Eten gebakken aardappels met tomaatjes en vissticks
perzikken uit blik na

Vanmorgen om half zes beginnen de eerste pelgrims met pakken en heen en weer lopen.Tegen zessen volgen wij, maar dan is bijna iedereen al in de weer. Je zou denken: waar willen al die mensen toch naartoe?
In het eerstvolgende dorpje aangekomen is het werkelijk een drukte van belang. Iedereen schijnt zich hier te verzamelen en op te maken voor alweer een nieuwe tocht. Het gaat gelijk omhoog en we hebben schitterend uitzicht over de omgeving. Vooral als de zon over de bergen komt zetten is het een plaatje om te zien. De paadjes zijn goed te doen en voor we er erg in hebben bereiken we Viana, zo'n 12 km verderop. In het dorpsstraatje loopt een pelgrim met zijn ezel. Ook wel handig misschien, maar je moet hem wel eten geven en een slaapplaats voor hem zoeken.. We drinken onze thee op een mooie binnenplaats van een soort kasteel. We zijn er helemaal alleen wat ons doet vermoeden dat we op verboden terrein zijn. Maar geen paniek: we trekken zo weer verder. Even buiten het dorp loopt de man met de ezel, maar het dier houdt zich niet aan de route en gooit bovendien bagage van zich af. De man moet rennen om beest en spullen weer bij elkaar te brengen. Misschien toch niet zo handig als het leek? Even verder spreekt een "pelgrim" ons aan: hij vraagt om geld omdat hij niets meer
heeft. Opgemaakt aan drank en gokken. Wij geloven het verhaal niet en denken dat hij een oplichter is. Inmiddels zijn we Logrone genaderd en gaan we op zoek naar de camping, die net buiten de route ligt. We lopen door de sloppenwijk en kijken onze ogen uit naar de krotten waarin sommige mensen wonen. Op de camping installeren we ons in de schaduw, eten wat en gaan dan de stad in voor boodschappen en voor de kathedraal. De winkel is snel gevonden en we slaan van alles
in. Bij de kathedraal aangekomen, blijken we niet welkom, want alle deuren zijn gesloten. We ontmoeten een paar Franse vrienden waar we gisteren mee hebben koffie gedronken en lopen terug naar de camping voor wat ontspanning. Het is er bloedheet en we kruipen zoveel mogelijk in de schaduw. We proberen wat slaap in te halen en eten lekker maar veel. Daarna nog even koffiedrinken in het restaurantje om de hoek en we zijn weer klaar voor een nachtje rust...

Wim en Alda

Wij zijn bezig om in een aantal etappes naar Santiago de Compostella te lopen. We zijn gestart in Pieterburen, hebben het Pieterpad gelopen in 2010. Deze zomer zijn we door belgie getrokken via het Jacobspad en zijn aangeland boven in Frankrijk in het plaatsje Rocroi. In het voorjaar van 2012 hopen we onze reis te hervatten. In mei 2012 zijn we van Rocroi naar Reims gelopen en in de vakantie van Reims naar Nevers. Juli 2013: we starten in Nevers, ons eindpunt van vorig jaar en trekken de Bourgogne uit, door de Auvergne en lopen de Dourdogne binnen. La Reole is ons eindpunt. Vanaf hier is het nog zo'n 1100 kilometer naar Santiago.

Actief sinds 08 Nov. 2011