Dag 85 Pamplona - Puente la Reine - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu Dag 85 Pamplona - Puente la Reine - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Wim en Alda Nijkamp - WaarBenJij.nu

Dag 85 Pamplona - Puente la Reine

Blijf op de hoogte en volg Wim en Alda

21 September 2014 | Spanje, Puente la Reina

Pamplona - Puente la Reina, 2 augustus

Afstand 30 km (367,3)
Weer eerst bewolkt, later zonnig en warm 32 ° C
Slapen camping bij herberg Santiago Apostol € 14,-
Eten pelgrimsmenu: salade, patat met varkensvlees,
bosbessenijs en wijn

De poort van de camping is al open als we om zeven uur vertrekken, en dat valt ons eigenlijk mee. We moeten eerst zo'n drie kilometer terug om op de route te komen, maarhet is gelukkig een stuk frisser dan gistermiddag. We lopen de oude binnenstad van Pamplona door, daar waar je de stieren nog bijna kunt ruiken. Gelukkig is het er van-
morgen nog rustig en van viervoeters ontdaan. De route is in de stoeptegels en op murenaangegeven, buitengewoon! Als we dan ook even onze eigen route willen volgen, worden we van verschillende kanten aangesproken dat we verkeerd zitten, grappig gewoon. We gaan nu verder naar Cizur Minor en zien steeds meer mensen op het pad verschijnen. Of zouden er ook nog zoiets als weekendpelgrims bestaan? Vast wel! Vanaf hier is het weer klimmen geblazen, bovendien in de felle zon. Halverwege zien we onze Italiaan die net staat uit te blazen en de begroeting is enthousiast. Zijn loopmaat kunnen we echter niet ontdekken Boven aangekomen is het uitzicht fenomenaal en genieten we even voordat we aan de loodzware, rotsachtige, hobbelige afdaling beginnen. Enkele jongens op gymschoenen hebben of spierpijn, of grote blaren zo te zien. De een loopt achterstevoren naar beneden en het lijkt alsof hij op eieren loopt. Beneden komen we in Uterga aan, het is half een en we willen eigenlijk een broodje eten. Maar dan herinneren we ons dat de winkel, die zo'n 4,5 km verderop is, om half twee middagsluiting heeft. Wij gaan in versneld tempo verder, want de winkels liggen hier beslist niet voor het oprapen en we hebben eten nodig. Nog net op tijd zien we een klein winkeltje en doen we snel onze inkopen. Nu kunnen we rustig ons broodje eten en wat rusten voordat we aan het laatste deel van de route beginnen die eindigt net buiten
Puente la Reina bij een herberg met een grasveldje dat als camping dienst doet. We installeren ons en besluiten vanavond mee te eten met de rest van de Pelgrims. Best gemakkelijk voor een keer. De pelgrims druppelen binnen: Fransen, Belgen, Japanners, Canadezen, Italianen en een Australische, voor zover wij kunnen bekijken. De stroom wordt steeds groter. Maar tot onze verbazing groeit ook het aantal strompe-
laars, rekverbanden, ijszakjes, knie- en enkelbandages. Niet elke pelgrim schijnt tegen de ontberingen van de afgelopen dagen te zijn opgewassen, zo te zien. We eten heerlijk en erg gezellig, samen met de Australische en het Canadese echtpaar dat viert dat ze veertig jaar samen is en daarom in veertig dagen naar Santiago hoopt te lopen.
Later begint het weer te onweren en regent het even erg hard, maar binnen in ons tentje blijft het gelukkig droog.

Wim en Alda

Wij zijn bezig om in een aantal etappes naar Santiago de Compostella te lopen. We zijn gestart in Pieterburen, hebben het Pieterpad gelopen in 2010. Deze zomer zijn we door belgie getrokken via het Jacobspad en zijn aangeland boven in Frankrijk in het plaatsje Rocroi. In het voorjaar van 2012 hopen we onze reis te hervatten. In mei 2012 zijn we van Rocroi naar Reims gelopen en in de vakantie van Reims naar Nevers. Juli 2013: we starten in Nevers, ons eindpunt van vorig jaar en trekken de Bourgogne uit, door de Auvergne en lopen de Dourdogne binnen. La Reole is ons eindpunt. Vanaf hier is het nog zo'n 1100 kilometer naar Santiago.

Actief sinds 08 Nov. 2011